fbpx

Co to jest dieta wegańska? Poznaj zasady i efekty diety – jak zacząć?

28 lutego 2020 Bartosz Klita

Zastanawiasz się, w jaki sposób na zdrowie wpływa dieta wegańska i co to jest? Zdrowy tryb życia to nie tylko aktywność fizyczna, ale również odpowiednie nawyki żywieniowe, które wymagają od nas konsekwencji. Mimo licznych zalet weganizmu, nadal wzbudza on wiele kontrowersji. Rozwiejemy Twoje wątpliwości i pokażemy, na czym polega dieta wegańska.

Dieta wegańska - co to jest? 

Dieta wegańska, inaczej nazywana dietą roślinną, opiera się na całkowitej rezygnacji z mięsa i produktów odzwierzęcych, czyli jaj i nabiału.  W praktyce oznacza to nie tylko brak kotletów schabowych, ale również zero mleka, serów, jogurtów, a w niektórych przypadkach nawet miodu. 

Zapytasz - czy posiłki pozbawione mięsa albo ciągnącego się sera mogą być smaczne? Jak najbardziej! Podobnie jak w przypadku kuchni korzystającej z produktów zwierzęcych, smak potrawy zależy od tego, w jaki sposób ją przygotujemy - jakich użyjemy przypraw, czy będziemy smażyć czy gotować na parze. Przynajmniej pod tym względem dieta wegańska niczym się nie różni od mięsnej. 

Efekty diety wegańskiej

Z obliczeń naukowców z Harvardu wynika, że gdyby wszyscy przeszli na dietę bezmięsną, można by zapobiec przynajmniej jednej trzeciej przedwczesnych zgonów. Trzeba sobie jednak jasno powiedzieć, że dieta wegańska nie jest dietą-cud. Weganie także mogą się niezdrowo odżywiać, a co za tym idzie dieta wegańska nie musi być skutecznym sposobem na odchudzanie. Niemniej odpowiednio zbilansowana dieta wegańska może przynieść zaskakujące efekty.

Masowa produkcja mięsa odpowiada za znaczną ilość śladu węglowego pozostawionego w atmosferze, co negatywnie wpływa na środowisko. Ale czy wiesz, że spożywanie mięsa i produktów takich jak sery odpowiada za podwyższony cholesterol, problemy z ciśnieniem i ryzyko otyłości? Prawidłowo skomponowana dieta wegańska daje efekty takie jak:

  • obniżenie poziomu szkodliwego cholesterolu,
  • niższe ciśnienie,
  • obniżone ryzyko otyłości,
  • ograniczenie możliwości wystąpienia chorób układu krążenia,
  • redukcja wypadania włosów oraz poprawa cery.

Roślinne posiłki to dobre rozwiązanie dla osób zmagających się z cukrzycą. Dieta wegańska oznacza również dużo witamin i składników mineralnych, a to dla sportowców dodatkowa energia do działania na co dzień. 

Dieta wegańska - wady i zalety

Wiesz już, co to jest dieta wegańska i jakie są efekty jej stosowania. Jednak jak każda dieta, dieta wegańska ma swoje wady i zalety. Wady weganizmu to przede wszystkim ograniczenia, częściowo wynikające z predyspozycji lub trybu życia danej osoby, a częściowo ze złych nawyków żywieniowych takich jak jedzenie słodyczy czy smażonych potraw w dużej ilości. 

Dieta wegańska ma zatem wady o tyle, o ile jest nieodpowiednio zbilansowana. Wówczas istnieje duże ryzyko niedoboru witamin D i B12 oraz składników mineralnych takich jak wapń, żelazo czy cynk. Niski poziom wartości odżywczych może prowadzić do anemii, osteoporozy czy zaburzeń menstruacji. Z tego względu ważne jest, by po pierwsze wiedzieć, co to jest dieta wegańska, a po drugie mieć świadomość, w jaki sposób komponować pełnowartościowe posiłki. Tylko wtedy można doświadczyć pozytywnych efektów stosowania diety roślinnej.

Weganizm - jak zacząć?

Pamiętaj, że dieta wegańska nie kończy się na tofu i sałacie. Weganizm to różnorodne, pełne smaku posiłki, które świetnie sprawdzą się także w przypadku osób aktywnych fizycznie i sportowców. Przede wszystkim jednak przejście na dietę wegańską należy traktować jako konsekwentną zmianę nawyków żywieniowych o długotrwałych, pozytywnych efektach. 

Myślisz “weganizm” i pytasz - jak zacząć? Jeśli jesteś osobą aktywną fizycznie tym bardziej musisz zwrócić uwagę na to, co jesz. Nie musisz podchodzić do diety wegańskiej restrykcyjnie, szczególnie jeśli nie robisz tego ze względów światopoglądowych. Jedzenie powinno być przyjemnością, dlatego jeśli lubisz mięso, na początku wystarczy, jeśli ograniczysz jego spożywanie lub spróbujesz roślinnych odpowiedników. Czy wiesz, że w Polsce dostępne jest już roślinne mięso?

Należy także wprowadzić do swojej diety warzywa strączkowe, ponieważ to one dostarczają organizmowi odpowiednią ilość białka. Spróbuj gotować na zapas lub zdecyduj się na catering dietetyczny w Warszawie - aktywny tryb życia ogranicza ilość wolnego czasu. Jeśli jesteś sportowcem, może się okazać, że dieta wegańska nie w pełni zaspokaja potrzeby Twojego organizmu. Decydując się na zmianę nawyków żywieniowych, obserwuj to, jak się czujesz i jak na zmiany reaguje Twoje ciało. Tylko wtedy będziesz cieszyć się pozytywnymi efektami.

Dieta wegańska dla sportowców

Tak, ale tylko wówczas, gdy zadbasz o odpowiednio zbilansowane posiłki i będziesz regularnie konsultować się z lekarzem. Zmiana nawyków żywieniowych to duże wyzwanie dla każdego, ale weganizm mimo wszystkich zalet, jest wymagającą dietą. Jeśli okaże się, że nie jesteś w stanie odżywiać się w ten sposób, zawsze możesz ograniczyć ilość spożywanego mięsa. To wystarczy, by odczuć pozytywne efekty.  

Dodaj komentarz